Portal Fotoklubu Podlaskiego
Zegar
Nawigacja
Losowa Fotka
Ostatnie artykuły
Ostatnio na forum
Najnowsze tematy
» Nowa formuła FF
» witanko
» Monitory-Laptopy-Kolory
» Fotograficzne praktyki
» Powitanie
Najciekawsze tematy
Brak tematów na forum
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Aktualnie online
» Gości online: 5

» Użytkowników online: 0

» Łącznie użytkowników: 131
» Najnowszy użytkownik: Fotograf
Newsletter
Aby móc otrzymywać e-maile z Portal Fotoklubu Podlaskiego musisz się zarejestrować.
Ostatnio Widziani
» wiesio40 tygodni
» zomik154 tygodni
» mmariusz199069 tygodni
» privilege85 tygodni
» dooraa103 tygodni
» grawo112 tygodni
» Andrzej128 tygodni
» limba3202 tygodni
» semperand214 tygodni
» bon_wojtek223 tygodni
Shoutbox
Musisz zalogować się, aby móc dodać wiadomość.

Brak wiadomości. Może czas dodać własną?
Nawigacja
Zniekształcenia obiektywów
Jednym z najważniejszych elementów każdego aparatu fotograficznego, niezależnie czy analogowego czy cyfrowego, jest obiektyw. W poprzednich artykułach (szumy cyfrowe i ekwiwalent ogniskowej) napisałem już trochę o tym istotnym składniku naszego aparatu. Dzisiaj chciałbym zająć się podstawowymi wadami optycznymi obiektywów.

Nic nie jest doskonałe. Każdy obiektyw niezależnie od ceny ma mniejsze bądź większe wady. Trzy podstawowe to:

  • aberacja chromatyczna i sferyczna,
  • dystorsja poduszkowata i beczkowata,
  • winietowanie.

ABERACJA CHROMATYCZNA (barwna)

Światło to fala elektromagnetyczna. Co do tego nikt chyba nie ma wątpliwości. Fala jak to fala... ma swoją długość. Niestety dla każdej barwy ta długość jest ciut inna. Okazuje się, że soczewki obiektywu mają spory kłopot z tym aby ogniskować każdą długość fali w tym samym miejscu. Barwa fioletowa (fala krótka) ogniskowana jest w mniejszej odległości od soczewki niż barwa czerwona (fala dłuższa). Pokazuje to poniższy rysunek.

Z rysunku wynika, że barwa fioletowa ogniskowana jest przed elementem światłoczułym, a barwa czerwona za. Barwa żółta mniej więcej ogniskowana jest dobrze.
Jak to widać na zdjęciach? Otóż w miejscach, gdzie mamy do czynienia z gwałtowną zmianą jasności (np. gałęzie drzewa na tle jasnego nieba) powstaje przeważnie fioletowa obwódka (fragment zdjęcia poniżej).

Efekt aberacji chromatycznej pogłębiany jest również przez nieostrość zdjęcia i kompresję JPEG.

Metody walki z aberacją chromatyczną polegają na takiej konstrukcji obiektywu aby soczewki użyte do jego budowy miały przeciwne aberacje (tworzy się w obiektywie tzw. układ achromatyczny). Po zrobieniu zdjęcia obarczonego tą wadą zostaje nam obróbka za pomocą programów graficznych. Niektóre z nich mają nawet specjalne filtry do usuwania tej wady.

ABERACJA SFERYCZNA

Ta wada polega na innym ogniskowaniu promieni w środku soczewki a innym na jej brzegach. Objawia się nieostrościami na zdjęciu. Często obiektyw gorzej "rysuje" na brzegach kadru niż na środku. Dotyczy to szczególnie tańszych egzemplarzy. Można walczyć częściowo z tą wadą przymykając przesłonę obiektywu.

DYSTORSJA

Wada ta polega na zniekształceniu proporcji i kształtów obrazu. Na tą bolączkę cierpią szczególnie obiektywy zmiennoogniskowe (tzw. ZOOM). Im większy zakres zmiany ogniskowej tym przeważnie bardziej objawiają się zniekształcenia.

DYSTORSJA BECZKOWATA

Zniekształcenie to pokazuje poniższy rysunek. Objawia sie ono zaokrągleniem "na zewnątrz" krawędzi obrazu. Na tę dolegliwość cierpią obiektywy o krótkich ogniskowych (szerokokątne). Szczególnie widoczne jest na zdjęciach zawierających dużo poziomych i pionowych linii.

DYSTORSJA PODUSZKOWATA

Jest jakby odwrotnością dystorsji beczkowatej. Zniekształcenie to pokazuje poniższy rysunek. Objawia sie ono zaokrągleniem "do wewnątrz" krawędzi obrazu. Na tę dolegliwość cierpią obiektywy o długich ogniskowych (teleobiektywy). Podobnie jak wyżej widoczne jest to na zdjęciach zawierających dużo poziomych i pionowych linii.

Dystorsja to cecha obiektywu. Pozostaje nam szukać takich obiektywów, które maja możliwie małe zniekształcenia (i znów mamy wydatki...), stosować obiektywy stałoogniskowe, które mają zdecydowanie lepiej skorygowane zniekształcenia (tylko kto oprze się pokusie posiadania zoom'a o dużym zakresie ogniskowych...), bądź używania zniekształceń posiadanego obiektywu jako środka wyrazu artystycznego :) .

WINIETOWANIE

Wada ta polega na nierównomiernym naświetleniu powierzchni obrazu. Zazwyczaj rogi są ciemniejsze niż centrum kadru (rysunek poniżej).

Przyczym może być kilka:

  • konstrukcja obiektywu (przeważnie obiektywy zoom mają problem z tą wadą),
  • użycie filtra o zbyt szerokiej oprawie (dotyczy zazwyczaj obiektywów szerokokątnych),
  • zły dobór osłony przeciwsłonecznej (za mały kąt lub za długa osłona).

Aby zminimalizować bądź pozbyć się winietowania zazwyczaj wystarczy przymknąć przesłonę o 1...2 działki, zastosować filtr w oprawie "slim" albo zakupić nową lepszą osłonę przeciwsłoneczną i po kłopocie.

Życzę jak zwykle mało zniekształcających obiektywów i udanych zdjęć! :)
Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?